Výlety

• Rybolov ve Velkých Bílovicích
  • Koupaliště Hodonín, Hustopeče

Naučně-poznávací stezka mezi vinicemi Velkých Bílovic:

Velké Bílovice jsou dnes největší vinařskou obcí v České republice. Rozloha vinic v katastrálním území činí více jak 700 ha, na které hospodaří přes tisíc vinařů. Své vína vyrábějí a uchovávají ve vinných sklepích, tvořících jakési samostatné vinařské městečko, které se dělí na sklepní trati Belegrady, Pod Předníma a Púrynky. Vinice se zde rozprostírají zejména ve zvlněném okolí v osmi viničních tratích: Přední hora, Zadní hora, Pod Belegrady, Nová hora, Široká hora, Vinohrádky, Dlouhá hora a Obory.

Celá stezka měří přibližně 15 km a projedete všechny tři sklepní tratě a většinu viničních tratí. Na stezce je 10 odpočinkových míst se 13 infotabulemi. Každá z nich obsahuje informace vztahující se k vínu, výrobě vína, pěstovaným odrůdám, k zajímavým místům na trase nebo k tradičním vinařským a kulturním akcím ve Velkých Bílovicích.

Stezka začíná na hlavní silnici směrem na Čejkovice ještě před sklepní tratí Belegrady. Postupně projedete kolem zastávky Rozcesí, hospoda nejstarší částí sklepů uličkou Staré Belegrady, kolem přírodního amfiteátru Křástelka k Machové studni, dále pokračuje sklepní tratí Pod Předníma kolem místa, kde každoročně probíhá Zarážání hory, k Púrynskému kříži. Tady máte dvě možnosti. Buď pokračovat rovně nebo zahnete doleva do sklepní trati Púrynky. Zde bylo 13.11.2010 slavnostně otevřeno nám. sv. Martina s odpočinkovým místem, reliéfem tohoto světce i novou naučnou infotabulí. Zde si můžete odpočinout a prohlédnout si krásné vinné sklípky. Až touto tratí projedete zahnete doleva do údolí zvaného Ťuhýkov a dostanete na rozcestí, na které byste přijeli i kratší trasou, pokud byste u Púrynského kříže neodbočili a jeli jste rovně.

Poté pojedete kolem hráze rybníka Pod Šísary cestou zvanou Ořechová, až se dostanete pod kopec Hradištěk na místo zvané Novosádská studna podle studny. Je hluboká 12 m, na povrchu široká 2 m u ústí jen 1,1 m. Nedaleko odtud bylo objeveno v roce 1976 velkomoravské pohřebiště. Stezka dále vede přes Bucňákovu dolinu cestou lemující kopec Hradištěk, na kterém je zdaleka vidět kaplička. Po dlouhém stoupání se dostanete na rozcestí. Vlevo na kopci je krásně vidět obec Vrbice. Zahnete doprava a přijedete na další rozcestí, na kterém zahněte vpravo ke kapličce na Hradištku a nenechte si ujít unikátní výhled do širokého okolí. Kaplička je zasvěcena sv. Cyrilu a Metoději, sv. Václavu a sv. Urbanu (patronu vinařů). Byla postavena a posvěcena v r. 2003. Veškeré práce byly provedeny svépomocí místních občanů a výdaje byly financovány z místní sbírky. Z rozcestí u Hradišťku pokračujete ve směru stezky na zastávku Šmatláky. Cestou vidíte vlevo vinice ve viniční trati Zadní hora, vpravo viniční trať Přední hora. Ze zastávky Šmatláky pojedete rovně a přijedete do sklepní tratě Belegrady, kde kolem boží muky, která byla postavena jako replika boží muky z ulice Podivínské (ta byla zničena při autonehodě), se dostanete (směrem na Čejkovice) až k Habánským sklepům. Zde naučně-poznávací stezka končí.

Mapu stezky naleznete zde.

Přejeme Vám příjemný pobyt ve Velkých Bílovicích.